torsdag 14. november 2019

Brenning av Koranen

-->
I ett av mine barndomsminner fra Somalia er jeg på landet på sommerferie hos min morfar – vi graver et stort hull i bakken og folk kommer fra ulike kanter og kaster koraner ned i hullet. Så tenner vi på.
Vi ser flammene krølle arkene med Guds ord, røyken tar ordene med seg videre opp og ut i lufta…. På denne måten skal man ”kaste” en koran, har jeg lært. En koran skal ikke slenges rundt og behandles som vanlig søppel – den skal brennes hvis den er blitt gammel og utslitt eller ikke brukes lenger. Slik behandler man en koran, som er Guds ord, med respekt. Ordene og dets betydning forsvinner aldri fordi en muslim lærer Koranen utenat fra tidlig alder. Uansett hva som skjer, om den brennes eller ødelegges, forsvinner den aldri fra våre hjerter.
Jeg tror ikke SIAN vet dette, jeg tror ikke de leser og setter seg skikkelig inn i en muslim sine hverdager, regler, moralske retningslinjer og etiske holdninger. Ved å brenne en koran behandles den med respekt – takk for at dere gjør det, SIAN. Jeg ville gjort akkurat det samme selv, som muslim. Og akkurat det er jo både ironisk og morsomt, synes jeg – at SIAN gjør det enhver muslim ville gjort.
Nå er jeg ikke så uvitende at jeg ikke forstår at brenning av både bøker, flagg og andre ting kan være en hatytring i verste form. Det er tanken og hatet bak handlingen som blir uttrykt i selve brenningen. Ved å brenne en koran prøver SIAN å si at de ønsker å tilintetgjøre denne religiøse skriften som de mener ødelegger vårt norske samfunn. Ved å brenne Koranen ønsker de å ydmyke muslimer.
Som muslim blir jeg ikke provosert av at det brennes en koran – men jeg blir provosert av hatefulle handlinger mot en stor gruppe mennesker og deres tro. Slike handlinger og holdninger hindrer dialog og forståelse på tvers av alle religioner. Det ødelegger arbeid for et sunt samfunn med bredere respekt og toleranse for hverandre som mennesker. Personlig ønsker jeg heller å samles rundt et bord enn å stå å skrike til hverandre fra hver sin side. SIAN har valgt en side som bidrar til splittelse.

Faisal Ali-Gas
Leder, Isha Developmenr Committee

Ingen kommentarer: