torsdag 5. september 2019

Faisal, hvorfor partiet Høyre?


Jeg kommer  fra en familie hvor pappa var statsviter og mamma var forretningskvinne. Det er hun fortsatt per dags dato i Kenya. Min far døde under krigen da jeg var ungdom og han var et stort forbilde for meg. Somalia, landet jeg er fra var  et ett-parti styrt land i min barne- og ungdomstid. 

Jeg har hatt en flott oppvekst i en familie hvor pappa var mye opptatt og ofte bortreist pga politikken. Likevel hadde han alltid tid til oss barna når han var hjemme. Jeg hørte mange heftige diskusjoner om politikk hjemme på cawayska (kveldstid) og radioen stod på til enhver tid. Vi hadde mye besøk av engasjerte mennesker. Pappa var en som samlet folk og som var en mester i retorikk. Kallenavnet hans var «urur» - en som samler (one who unites). 

Jeg har alltid hatt lyst til å engasjere meg i politikken, helt fra jeg var ung. Familien min har alltid vært støttende og oppmuntret meg til å følge mine drømmer. Pappa var mitt store forbilde og lærte meg mye. Gjennom ham så jeg viktigheten av å engasjere seg, å bry seg, og at det betyr noe for fellesskapet når man aktivt er en del av det. Det betyr noe for en selv og for de rundt en. Ved å være engasjert har man muligheten til å påvirke og endre. 

Jeg synes det er ekstra viktig å delta i politikken lokalt i Kristiansand siden jeg er del av en minoritet i egen by. 
Kristiansand er en flerkulturell by der innvandrere som er en minoritet beriker både samfunnet og arbeidslivet med den erfaring, kunnskap og arbeidsvilje de har. Dette må frem og det er viktig å ha ansikter til denne stemmen. Alle fortjener å bli sett og hørt og da må man også tørre å stikke hodet frem. 

Grunnen til at jeg har valgt Høyre til mitt parti er følgende: 
- Kristiansand Høyre vil bidra til en kommune der det er godt å vokse opp,  hvor skolen oppleves som en mestringsarena. Et sted hvor elever kan utvikle sitt potensiale. Det er viktig at innvandrerfamilier med barn får gratis kjernetid i barnehage slik at barna lærer seg norsk og blir bedre rustet for å klare seg på skolen. 
- kommunen skal være et sted der det er trygt og godt å bo, der kulturen gir gode opplevelser og bidrar til livskvalitet. 
det må være rom og mulighet til å utvikle næring og arbeidsplasser og hvor det er godt å eldes. Vi må ta i bruk de ressurser som ligger i hvert enkelt menneske og legge til rette for mangfold, noe som igjen betyr at vi skaper et varmt og enda mer inkluderende samfunn.
 - det er avgjørende, mener jeg,  å ha en integreringspolitikk som bygger på grunnleggende menneskerettigheter som gir rom for alle . At kommunen, innvandrerorganisasjoner og Nav skal samarbeid om å få redusert arbeidsledighet blant innvandrere er et godt tiltak for å utligne store økonomiske forskjeller i befolkningen og for å få redusert antall innvandrere som får sosialhjelp. For Høyre er målet at alle som kan arbeide får anledning til det. Arbeid er grunnlaget for velferd, trygghet, selvstendighet og verdighet. En solid og nyskapende næringspolitikk er et avgjørende virkemiddel for å trygge jobber og å sikre dem som står utenfor arbeidslivet en ny sjanse til å komme i arbeid. Vi vil også at det skal bli enklere å etablere egen virksomhet. 

Jeg synes at Høyre er det partiet som leverer og satser på Kristiansand  slik at alle kan bidra og bety noe for byen og for hverandre. 

Faisal Aligas, 16. kandidat for Kristiansand Høyre.

Ingen kommentarer: