fredag 10. august 2007

Tid og kunnskap

Jeg vil først og fremst opplyse om at jeg er totalt imot kjønnslemlestelse eller det som vi på somalisk kaller”Gudniin”. Det er en tradisjon som har vært lenge praktisert blant oss somaliere, og det har lagt dype spor etter seg både fysisk, psykisk, sosialt og emosjonelt. Dette er en tradisjon som ikke tilhører bare det somaliske folkeslaget men også andre land som noen arabiske, og vest- og østafrikanske og kurdere. Dette er blitt praktisert over mangfoldige århundre tilbake i tid. Mange påstår at det er bare ukultur, fattigslighet, uvitenhet og overtro som er bakgrunnen for disse handlingene. Noen mener at omskjæring kan forebygge livmorhalskreft og at promiskuøsiteten blir nokså lik null.

Alle problemer har sin løsning, men den kommer ikke uten at du ser problemet fra flere sider. Vårt problem er at eldre somaliere uten utdanning som fortsatt har stor innflytelse i det somaliske miljøet ikke vet hva som er galt med omkjæring og at de derfor praktiserer det. En annen side er at endel somaliere synes denne praksis er en del av dere kultur som er viktig å beholde. Sett fra en nordmanns side, og ganske mange somaliere, er omskjæring barnemishandling på det groveste og kan ikke bortforklares eller forstås på noen som helst måte.
Jeg kom nettop tilbake fra Kenya hvor jeg traff mange somaliere som bor i eksil. Det forbauset meg over åpenheten deres rundt omskjæringsproblematikken. Mange har sluttet med praksisien etter at de ble konfrontert med den og fikk bedre opplysning. Det er en stor forandring fra hvordan forholdene var i 1998 da jeg reiste fra Somalia og da omskjæring var tabu.

På grunnlag av dette tror jeg at du, Ole Ragnar Rypestøl ikke trenger å bekymre deg for at dette er noe etniske nordmenn må akseptere for et fargerikt fellesskap. Det må snarere tvert imot kunne kreves av minoriteter at de forholder seg til norsk lov slik som etniske nordmenn krever av hverandre. Min erfaring ifra Afrika i sommer viser at tid og kunnskap kan bidra til en positiv utvikling.

Til slutt kan jeg bekrefte, på din oppfordring, at mange fra mioritetene bestreber seg på å være nyttige og positive borgere. Og dette til tross for Demokratenes forslag om bla dusør for å melde illegale innvandrere ! Vi fra minoritetene må som regel kjempe dobbelt så hardt som etniske nordmenn for å komme like langt.

Jeg synes det er bra at du, Ole Ragnar Rypestøl, er opptatt av å få til et positivt samarbeid på tvers av kultur og religion, men jeg tror det ikke før jeg får se det !!

Faisal Aligas
Kristiansand Høyre

Ingen kommentarer: